Blog - laatste nieuws

We hebben allemaal onze persoonlijke voorkeuren, zo ook wat betreft de mogelijkheid om prikkels te verwerken. De ene lijkt er niks van te merken terwijl een ander er behoorlijk onder gebukt gaat. HSP(Hoogsensitief persoon), Hoog-sensitief, ADHD, Autisme, het maakt mij niet uit hoe je het wilt noemen maar Veel kinderen en volwassenen hebben er last van. Of beter gezegd hebben ze een afkeer van bepaalde prikkels.

Je ontwijkt drukke ruimtes omdat je het niet fijn vindt om daar aanwezig te zijn.  Je gaat niet naar een bioscoop omdat de muziek te hard is of die wollen kriebeltrui die je de hele tijd afleidt. Allemaal prikkel die we moeten verwerken.

Wanneer ervaar je een prikkelverwerkingsprobleem?

Normaal gesproken heeft je lichaam een natuurlijke filter tussen hoofd en bijzaken. Zo ook bij prikkels. Bij een prikkelverwerkingsprobleem is deze filter niet of verminderd aanwezig. Vaak zelfs is deze volledig overbelast.

Heeft je kind of jij problemen met een of meer van de volgende onderdelen, dan zou het kunnen wijzen op een prikkelverwerkingsprobleem.

  • Moeite met sociale activiteiten.
  • In de omgeving zijn van veel mensen.
  • Concentratie houden op school.
  • Problemen met in slaap komen en/of doorslapen
  • Druk of juist extreem rustig.
  • Moe, hoofdpijn.

Door de overvloed van prikkels ben jij of je kind niet in je element. Je buik doet raar, je hoofd is vol en druk noem maar op. Dan is het van belang om meer te leren over prikkelverwerking.

Overprikkeling

Als persoon met een prikkelverwerkingsprobleem krijg je vele labels opgeplakt. Vaak niet passend maar je zit er wel mee. Waar de meeste mensen “gewoon” in een ruimte kunnen zijn, is het voor hun lastiger. Ze horen de klok, ruiken het poetsmiddel waar de vloer mee is gedaan. Het wasmiddel waar de kleding in is gewassen. Zien de vlieg die door de ruimte vliegt, noem maar op. Vele prikkels waar anderen gewoon geen idee van hebben.

Hoe weet ik of ik een prikkelverwerkingsprobleem heb?

Vaak zegt je onderbuikgevoel je veel. Je “bordje” is snel vol. Je weet dat het niet goed voor je is maar je gaat toch. “Omdat het moet”. Stop met moeten en start met voelen wat goed voelt en nee ik zeg niet dat je alleen maar dingen moet doen waar je blij van wordt, maat zoek die balans. Even veel prikkel en dan ook weer die rust.

De overprikkeling of zelfs onderprikkeling van het brein wordt als stress ervaren. Als je veel stress hebt dan komt je lichaam in een fight/flight modus en verhoogt het de prikkelgevoeligheid……conclusie nog gevoeliger voor prikkels.

Wat kan ik eraan doen?

Helaas raak je een prikkelverwerkingsprobleem niet kwijt. Wel kun je trainen om de prikkelgevoeligheid te verlagen. Dit kan ook door bewust afstand te nemen en je lichaam tot rust te laten komen. Het begint met accepteren dat je het hebt en dan de balans zoeken tussen veel en weinig prikkels. Dit kan door heerlijke boswandelingen en meditatie of diverse therapeutische behandelingen. Op deze website vind je een groot aanbod van alternatieve complementaire behandelvormen. Kijk wat er bij jou past en focus op de goede dingen van prikkel verwerking.

Liefs Yvonne Tiesen