Thuisonderwijs, thuiswerk wat spiegelen onze kinderen ons

Thuisonderwijs, thuiswerk wat spiegelen onze kinderen ons

Afgelopen maand hebben we kunnen genieten van het thuisonderwijs en het thuiswerken. Voor de één een verademing, voor de ander een wat mindere verademing om het zacht uit te drukken.

Er zijn vele scenario’s die geschetst kunnen worden in deze.

  • Beiden ouders thuis, kinderen thuis (studerend, of jongere kinderen vrij)
  • Eén van de ouders thuis, kinderen thuis (studerend, of jongere kinderen vrij)
  • Eén van de ouders thuis, kinderen naar de (nood)opvang
  • Beiden ouders van huis, kinderen naar de (nood)opvang
  • Beiden ouders van huis, kinderen thuis, met oppas
  • En misschien nog meerdere varianten waarin het ene kind wel thuis is, het andere niet enz.

Je weet zelf welke situatie op jullie van toepassing was. Ook de alleenstaande ouder, of de ouder met co-ouderschap wil ik in deze niet vergeten.

Werk

In onze situatie was het zo, dat mijn man uit werken was (geen cruciaal beroep). Hij werkt in een metaalbewerkingsbedrijf. Dus thuiswerken ging voor hem niet op. Voor mij was het zo, dat ik mijn werkzaamheden daardoor moeizaam voort kon zetten. Ik werk bij een organisatie waarvoor ik één keer per maand naar Arnhem mag reizen. Dit is door de COVID-19 omgezet naar minstens twee keer per maand online-vergaderen. De rest van de werkzaamheden hiervoor is hetzelfde gebleven. Thuiswerken. Met betrekking tot mijn praktijk die ik aan het opzetten ben, kwam hierdoor alles op een heel laag pitje te staan. Ook mijn tijdelijke zzp-functie bij een bedrijf in de buurt.

Frustratie

Met een zoon in groep 3 (6jaar) en een dochtertje van nu 15 maanden, was het best pittig om te doen. Binnenin mij woede een best wel grote frustratie om het gegeven dat ik niet vooruit kwam. Iets waar ik me normaalgesproken bij neer zou leggen, maar nu niet kon. Doordat ik zo gefrustreerd was omdat ik niet vooruit kwam, zat mijn dochtertje van 15 maanden aan me vastgeplakt, en mijn zoontje was met nog geen 10 paarden te zetten tot zijn schoolwerk.

Ons zoontje was gefrustreerd, boos, nukkig, niet te zetten tot opdrachten. Mijn frustratie werd hierdoor alleen maar groter. Die van hem daarmee ook. En mijn dochtertje, wilde alleen nog maar mijn aandacht, leek niet zonder me te kunnen.

Toen ik eindelijk een moment voor mezelf heb kunnen vinden(lees plannen) ben ik gaan onderzoeken wat mijn kinderen mij spiegelden.

De spiegel

Een hele mooie manier, is om te vertellen over het geen waarover je je frustreert naar je kinderen, dit in audio op te nemen, en daarna uit te schrijven. Op een hele mooie manier krijg je daardoor inzichtelijk waar het knelt. En wat dit zegt over jou! Op het uitgeschrevene, mag je overal waar de naam van je kind staat, je eigen naam invullen. Letterlijk of figuurlijk krijg je dan een beeld waar het hem in knelt. Dit zegt zowel wat over jou als over het kind.

De frustratie binnenin mezelf had ik al hartstikke gesignaleerd, de vooruitgang die ik niet had, belemmerde me zo erg. Aan alle kanten botste het in de wereld om me heen. De vertaalslag die ik kon maken aan de hand van de vertaling heeft me weer op weg geholpen om de berusting in mezelf te vinden. Om meer tijd voor mezelf te plannen en de noodzaak daarvan in te zien.

De vertaalslag

In een tijd als deze, kan ik me voorstellen dat het maken van de vertaalslag, of het begrijpen van je kind niet zonder slag of stoot gaat. Binnen mijn praktijk help ik je mee deze vertaalslag te maken. Ook heb ik opdrachten waardoor kinderen kunnen ont prikkelen, even op andere tekst kunnen komen, of wat ze in taal niet uit kunnen drukken, creatief laten zien. Het proces en het resultaat van de opdracht ‘lees’ ik. Lezen in de zin van interpreteren wat er staat, het kan heel treffend en confronterend zijn en veel vertellen over het kind, zijn manier van zijn. Mijn doel hiermee is om ouders en omgeving (opa’s, oma’s, juffen, meesters, begeleiders) inzichten te geven in het unieke zijn van het kind.

Ieder kind is anders en heeft een andere benadering nodig. Belangrijk is dat gezien en gehoord wordt wat er voor het kind écht toe doet en vanuit hier de ingang te vinden in de taal die het kind spreekt.

Ellie Peeters-van Rens

info@praktijkdeblauwevlinder.com