Blog - laatste nieuws

Je herkent het vast wel, je hebt het druk met je werk, privé allerlei dingen te doen en contacten te onderhouden en dan gaat het op een bepaald moment wat minder met je gezondheid. Wanneer ervaar je teveel stress? Wat zijn signalen dat je het wat rustiger aan mag doen of eens naar je leefstijl mag gaan kijken.

Kijk eens of je signalen bij jezelf herkent.

Je hebt minder geduld of je stemming verandert. Dit is een belangrijk signaal van teveel stress. Met geduld bewaren heb je moeite, je ergert je en hebt geen tijd, waardoor je eerder boos wordt. Waarschijnlijk sta je onder teveel spanning. Je kunt denken en het gevoel hebben het allemaal aan te kunnen, maar tegelijkertijd schieten je emoties alle kanten op (misschien wel met tranen als gevolg).

Je slaapt niet goed en/of je voelt je altijd moeNiet in slaap kunnen vallen, niet kunnen door slapen, tussendoor wakker worden omdat je aan het piekeren bent. Je staat niet uitgerust op, wat het allemaal erger maakt. Als je moe bent kies je eerder om teveel en ongezond te eten, wat je klachten eigenlijk alleen maar verergert. Als je wel goed slaapt en je voelt je toch altijd moe, is dit ook eens te bekijken waard.

Je wordt zwaarder in gewicht of juist lichter. Sommige eten in stress situaties juist meer en anderen weer minder. En vaak kies je voor meer ongezonde, niet vers bereide producten in een stress situatie. En bij stress maakt je lichaam cortisol aan, dit maakt hongerig en zorg voor vetopslag met name rondom je middel.

Je moet veel van jezelf en voelt druk. Je moet en wil veel, maakt lijstjes van wat je allemaal moet, wat vaak als een druk voelt. Je stelt wel prioriteiten, maar het moet wel allemaal gebeuren en je maakt niet de keuzes die je gelukkig maken.

Je hebt belemmerende gedachten en/of overtuigingen. Je hebt gedachten en/of overtuigingen van hoe dingen volgens jou horen te gaan. Je wil presteren, aan verwachtingen van jezelf en anderen voldoen, anders tel je niet mee. Ben je wel wie jezelf wilt zijn? Of handel je naar normen en waarden die je aangeleerd zijn en je denkt dat het zo hoort?

Je hebt lichamelijke klachten. Je lichaam heeft een overlevingsmechanisme, wanneer je lichamelijke klachten hebt of last hebt van vermoeidheid, geeft je lichaam aan dat je nu echt rustiger aan moet doen. Vaak negeren we deze signalen of nemen een pijnstiller om weer verder te kunnen. Maar bedenk dat klachten als: hoofdpijn, gespannen rug/nek/schouder, misselijkheid, niet kunnen concentreren, hoge bloeddruk, buikpijn, diarree en nog veel meer, niet voor niks signalen zijn die je lichaam je geeft.

Je kunt niet ontspannen of neemt er nooit tijd voor. Je gaat altijd maar door met van alles, werk, privé, contacten, telefoon, tv, sporten enzovoort. Maar je neemt nooit te tijd om te ontspannen, even stil te staan en aandacht voor jezelf te hebben, je hoeft dan niet te voelen wat er daadwerkelijk bij je speelt. Dat kan dit ook een teken zijn van teveel stress.

Wat kun je doen als je teveel stress ervaart? Stress is als een olievlek die zich lijkt te verspreiden. Stress heeft invloed op hoe je op het werk en thuis functioneert, hoe jij je voelt, hoe je met situaties omgaat, hoe je omgaat met veranderingen en hoe je relaties met mensen om je heen zijn. Je kunt ervoor kiezen om het rustiger aan te gaan doen of je leefstijl in kleine stapjes aan te passen waardoor je minder stress gaat ervaren. Gezonde voeding en beweging zijn de basis voor een gezond lichaam. Maar niet alleen je lichaam is bepalend voor hoe jij je voelt. Belangrijk is om ook aandacht te geven aan je manier van denken, je emoties en handelen naar datgene dat goed voor jou is. Dit voorkomt dat jij jezelf nog langer voorbij loopt en waarmee jij de beste versie van jezelf kan worden!

Dat is wat is iedereen gun!

Als ik wat voor je kan betekenen, neem eens contact met mij op.